Frågor & Svar

Jag har skrivit ut men det finns inget på skrivaren när jag loggar in på den?

Mest troligt är att uniFLOW Smartklient inte har startat, det är ett känt bekymmer att den inte startar emellanåt. Du ser om den är startad genom att kolla om ikonen ligger uppe i listen till höger, den ser ut som bilden här bredvid. Om den inte finns där så är inte klienten startad och du får helt enkelt starta den på nytt genom att öppna Finder / Program och dubbelklicka på uniFLOW SmartClient. Om den ändå inte startar kontaktar du IT.

#macOS #uniflow #smartclient #utskrift

Det blinkar rött på skrivaren och det står "Minnet är fullt", vad har hänt?

Vissa PDF filer innehåller skadade bilder eller teckensnitt som inte kan behandlas korrekt vid överföring till skrivaren, för att undvika detta problem så väljer man att skriva ut PDFen som en bild. Läs mer här!

#adobe #pdf #utskrift #macOS 

Det dyker upp en ruta som säger att det behövs en säkerhetsuppdatering på min dator, vad är detta?

Vi använder oss av ett verktyg som heter Nudge och som övervakar Macen och talar om för dig som slutanvändare att det finns en säkerhetsuppdatering som behöver installeras på din Mac. Läs mer om verktyget här!

#uppdatering #macOS #nudge #säkerhetsuppdatering

Jag kommer inte ihåg mitt lösenord, vem kan hjälpa mig att byta?

Om du inte kommer ihåg ditt lösenord till skolmailen eller till Schoolsoft så kan någon av följande personer hjälpa dig:

Elin Evermark, sitter i Knipan vid Språkintro/IM.
Håkan Skarfelt, sitter i Knipan vid Portalen.
Johan Sköld, sitter i Knipan vid Språkintro/IM.
Josefin Cederlöf, sitter i Knipan, längst upp vid Administrationen.
Jörgen Rignell, sitter i Knipan, längst upp vid Administrationen.
Lo Mlakar, sitter i Paviljongen.
Pernilla Pöykiöniemi, sitter i Hundstallet.
Sofia Andersson, sitter i Knipan vid Äventyr.
Stina Selander, sitter i Knipan vid Äventyr.
Åsa Gärdestam, sitter i Knipan vid Portalen.
Erik Wickenberg, sitter i Libanon längst upp.

#lösenordsbyte #schoolsoft #gmail #skolmail

Jag känner inte igen inloggningen på min Mac, vad har hänt?

Vid vissa uppdateringar så ställs inloggningsfönstret om från att visa macOS standardinloggning där du kan se ditt namn, till att istället visa ett fönster där du ska skriva in din e-postadress till ForshagaAkademin. För att komma rätt igen så klickar du på knappen längst ner under detta fönster, knappen för "Restart".

Efter omstart så ska du känna igen dig på nytt. Läs mer här!

#macOS #inloggning #jamfconnect

Fjärrsupport med hjälp av TeamViewer QuickSupport

Ibland kan vissa fel vara svåra att lösa själv eller få hjälp via telefon, då kan TeamViewer QuickSupport vara ett alternativ. Då kan IT fjärrstyra din Macbook och förhoppningsvis hjälpa/guida dig till en lösning. Hur du startar TeamViewer kan du läsa mer om här!

#macOS #support #teamviewer

Uppstart av en ny iPad 

Hur gör jag med uppstart av en ny iPad som ska igång första gången, eller som av någon anledning har ominstallerats, följ den här guiden så ska det inte vara några problem!

#ipadOS #uppstart #ominstallation

Jag har fått en ny iPad men hittar inte Self Service, har den bytt namn?

Från iPads inköpta hösten 2023 så har vi bytt system för hantering av dessa, numera så heter appen Student, i den hittar du alla appar som finns att tillgå.

Du hittar en guide för Student appen här!

#ipadOS #selfservice #student #jamfschool

Skapad: 2023-01-15
Uppdaterad: 2023-08-21
Jörgen Rignell